Waarom parijs altijd een goed idee is

Schrijfsels

Paris is always a good idea, Audrey Hepburn dacht er precies hetzelfde over als ik. Iedere keer ontdek je weer nieuwe  straatjes, boetieks of restaurants waar ik graag nog eens heen ga. Helaas geef ik ook altijd heel veel geld uit als ik in Parijs ben, geld moet rollen en er moet genoten worden van goede wijn en geen viezig goedkoop wijntje. Misschien niet passend bij mijn financiële situatie, maar deste liever wil ik terug. Het liefst zou ik er een appartementje hebben ergens midden in Le Marais, in een van die straatjes waar je zou verdwalen als je er de weg niet kent. Daar waar de straatjes kronkelen en je de geur van net gemalen koffiebonen ruikt wanneer je door deze straatjes slentert. Op steenworp afstand het Louvre, waar de meest geroemde kunst te bewonderen is. Liever nog een eindje verder naar Centre Pompidu, om daar naar een verfrissende expositie met moderne kunst te gaan. Heerlijk hè, dat dagdromen.

Dat zijn misschien nog wel de dingen die ik het leukst vind aan Parijs. Heerlijk dwalen door de kronkelende weggetjes en straatjes om vervolgens uit te komen op een grote weg waar de huizen alleen besteed zijn aan het aller rijkste topje van deze maatschappij. De mooiste weggetjes zijn de smalste, de kronkelendste, waar ooit misschien Rousseau, Jim Morrison of Edith Piaf rond dwaalde.  Af en toe een terrasje op om daar een wijntje te drinken of te genieten van een cappuccino in de ochtendzon. Heerlijk wegdromen aan de oevers van de Seine en je hart weg laten smelten wanneer je mademoiselle genoemd wordt.

En dan nog dat gevoel wanneer je eindelijk weer op Champs Elysées komt, als vlinders in je buik. Misschien klinkt dit alles overdreven en klink ik als een slachtoffer van het kapitalisme, maar dat gevoel. Het gaat nog niet eens om de winkels die er zitten, hoewel dit natuurlijk een mooie bijkomstigheid is, maar alles bij elkaar. De mannnen van de kiosks die hun Vogue’s, Elle’s en Glamours aan je proberen te slijten, de mooiste tijdschriften kosten in Parijs echter bijna niets vergeleken met de prijzen van tijdschriften hier. (Tip: Jalouse, prachtig tijdschrift). Het beetje groen op Champs Elysées, de Arc en La Tour Eiffel die je vanaf sommige stukken net kunt zien en dan ook nog de mooiste gebouwen. Ja, dat wil ik elke dag wel.

Foto: Henrik Berger Jørgensen

Geef een reactie

